Hästhimlen

GRIM, 2000 - 2010

Älskade Grim omkom i den hemska stallbranden på Asserdal gård natten 4-5/5 2010. Saknaden efter honom är enorm. Han var en underbar individ och den minsta hästen (79 cm) med det största hjärtat! Älskade Grim.










FAZETTE "ZETTAN",  860519 - 100224


Min älskade Zettan har tyvärr fått sluta sina dagar. Hon insjuknade akut i en slags tarmvred som veterinären kallade för tunntarms-slinga och det fanns ingenting som kunde göras för att rädda henne. Hon somnade in lugnt och stilla hemma i Hjälsta.
Hennes död kom så plötsligt och jag känner mig verkligen inte hel, precis som att en del av mig dog med henne.
Jag önskar att jag hade kunnat vara där uppe när hon blev sjuk och jag har aldrig förut avskytt avståndet mellan Göteborg och Enköping, men då gjorde jag det.
Som tur är så var Zettan och Djinah här nere på västkusten över jul och vi hade många fina turer ihop, känns skönt att minnas dom sista dagarna med henne och känslan att rida henne igen efter en foderperiod på lite mer än 3 ½ år.

Jag fick Zettan den 1:a April 1998 och minns dagen som den va igår. Hur okoncentrerad jag var i skolan, hur fort jag sprang hem från skolbussen och den enorma lyckokänslan när jag såg henne i hagen!
Våran första distansritt på enormaaa 40 km red vi i Juni -98 och efter det var vi fast :)
Både jag och Zettan älskade det och distanskarriären tog sin början.

Tiden på distansbanorna sträcker sig mellan 1998 - 2005 med ett uppehåll 2001 då hon gav liv åt min underbara Ferrari!
Vi har genomfört över 2000 tävlingskilometrar (räknat på 80 km och mer) tillsammans och 2003 tog Zettan Castors vandringspris, ett pris som tilldelas den häst som genomfört flest tävlingskilometrar under året räknat på 80 km och längre. Zettan tog det på 660 km och med sina 138 cm är hon dessutom Sveriges minsta häst som genomfört 120 km, något hon gjorde 5 gånger.

Jag har så ofantligt många underbara minnen. Jag vill gärna dela med mig av så många som möjligt så därför kommer här ganska många bilder med lite text:


Sladdning av ridbanan hösten -04. Detta tyckte hon va hur kul som
helst och pappa skojade jämt o sa "lite nytta måste ju hästen göra
också".


Körning grejade vi en del med som både jag Zettan nog tyckte bättre
om än ridningen, här är vi ju trots allt ute och kör på ridbanan i
ösregn :)


Dom 2 större hagarna låg en liten bit bort från stallet och när jag skulle
hämta henne leriga höstdagar åkte jag för det mesta lite snålskjuts
tillbaka till stallet :)


Denna bilden är från Rökulla, 100 km, 2002. Herregud så längesen,
bara kolla in John! Han är inte 187 cm här inte ;)


Målgången på Rökulla! Skönt att se den efter 100 km av tuffa backar!


Denna är från Göingeritten 120 km i skåne. Kommer ihåg att tjejen jag
red med här va hur orolig som helst över vattnet, hennes häst hade
svårt för vatten. Han följde efter Zettan så snällt, men blev inte vidare
glad när hon började med sina vattenlekar!


Tror att detta är i Filipstad runt 02-03.


Någon mil efter starten på Karolinerritten 120 km 2002. Vid dom första
milen på tävlingar va vi aldrig överens. Zettan var alltid övertygad om
att hon visst kunde springa 20 km/h hur länge som helst, precis som
dom större araberna!


På färjan på väg mot Polen, 2005.


Detta är från för-YREM i Tjeckien 2005. Nyrullad och klar!


Innan förbesikting i Tjeckien.


Ute på banan! Otroligt fin natur, men även otroligt varmt!


Zettan älskade vatten, hon va förmodligen fisk i sitt förra liv :)
Så fort hon fick möjlighet att simma eller liknade tog hon den!


Som sagt... vatten...


Att simma med en häst är helt fantastiskt! Varje sommar blev det
alltid en simtur nånstans :) Detta är i småland.


5 Juni 2001 föddes Ferrari! Här är han bara några timmar gammal :)


Många som inte har kunnat rida har hon lärt upp! Här agerar hon
läromästare åt Fredrik :) Hösten -09.


Zettan och Djinah i december -09. Dagen innan avfärd till västkusten!

Från Mars 2006 till September 2009 var Zettan på foder hos familjen Rasmussen i Vallentuna, framför allt åt dottern Josefin.
Jag vill framföra ett jättestort tack till er, speciellt till Jossan som har tagit så bra hand om Zettan!
Även ett jättetack till Malin och Johan som har lagt ner både tid, pengar och engagemang! Ni är underbara :)




Josefin & Zettan, Jag och Ferrari efter slutbesiktningen på
vasaritten 50 km, 2007.

Det känns verkligen tungt att hon är borta, men jag är ändå glad att det slutade som det gjorde. Hon va frisk tills hon blev sjuk så att säga och det var ingen långdragen process.
Jag är jätteglad att jag har Ferrari, Zettan lever kvar i honom.
Zettan kommer alltid att finnas i hjärtat och jag kommer aldrig sluta älska henne.



GABRIELLE, "GABBIE" 1989 - 2006

Finaste Gabbie fick tyvärr tas bort i mars 2006 efter 8 år hos oss. Saknaden efter henne kommer alltid vara stor och hon var fantastisk. Tyvärr fick vi aldrig något föl efter henne trots 4 års försökande.













Kommentarer :

#1: Elin Robertson

Åh fina Zettan! Riktigt sorgligt att läsa. Men tänkt vilket bra liv hon haft! Vila I Frid Fazette!

skriven
#2: IA

Tänk på va många roliga och fina stunder du haft ihop med Zettan! Till och med jag hann ju sitta på henne en sväng! ;) Bilderna visar ju va mkt roligt du haft med henne och hon har levt att kanon bra liv! Tänker på dig hjärtat! Pusspuss

skriven
#3: Nanna

Beklagar verkligen sorgen! Jag vet precis hur det känns att förlora en så nära och kär vän. Ägde den godkända hingsten Brolötens Grafit fram till hans sista dag i livet och det kändes jättekonstigt när han gick bort, som om en del av mig bara försvann. Mycket rolig läsning och jag hamnade här från www.connemaraponny.ifokus.se där en vän till dig postat din bloggadress !

MVH

Nanna, Stuteri Valorous

skriven
#4: Colleen

Beklagar sorgen! Jag vet hur det känns att förlora en älskad vän. Hamnade precis som Nanna här via CIFs forum.

Hälsningar Colleen

skriven
#5: Tack alla för era fina kommentarer!!

skriven
#6: Stina

Lider med dig..... jag vet hur det är, det känns hemskt men det blir lättare med tiden:)

skriven
#7: Sandra

Fina fina Zettan, tänk iaf vad underbart att du har ett minne efter henne med dig varje dag, både vad gäller tankar, hhärta och en häst vid namn Ferrari!

skriven
#8: Tina Bergstrand

Vad tråkigt att höra. Världens bästa ponny:) Jag är glad att hon fick ett så bra och långvarit liv hos dig.

MVH Vi som sålde Zettan till er

skriven

Kommentera inlägget här :