No Gartow!

Som rubriken beskriver blir det ingen start i Gartow, Tyskland 9:e April. Väldigt, väldigt tråkigt! Jag såg verkligen fram emot det. Med andra ord - detta suger!!

För några veckor sedan fick Ferrari någon form av små utslag på vänstra sidan av bålen. Det utvecklades till knutor (som hårda bulor) och distriktsveterinärerna kom ut och tog hudavskarp och svabb som skickades på analys. Det visade sig vara stafylokocker och han fick antibiotika i 15 dagar. Han blev mycket mycket bättre, men ca 1 vecka efter avslutad antibiotikakur kom några små bulor tillbaka. Distriktarna skrev ut antibiotika för 5 dagar till och jag ringde Ylva.

Som tur är finns våran landslagsveterinär Ylva Nelson här i Göteborg och jobbar på Åby så jag var hos henne med Ferrari igår (sista behandlingsdagen på 5-dagarskuren) och hon tog några biopsier för att kolla grundligt om det finns något mer i huden och/eller om han ska ha mer antibiotika eller inte. Veterinärerna har ingen förklaring till varför detta uppkommit så det ger en verkligen huvudbry! Det har gått bra att träna ändå och han känns bra, men nu tar det ca 7-14 dagar innan svaret från biopsierna kommer plus att han är sydd och behöver gå lugnt de kommande 2 veckorna innan stygnen kan tas. Tävlingen är ju om dryga 5 veckor. Jag åker inte och startar 160 km om min häst inte är 110%. Behöver han mer antibiotika är det dessutom karenstider på det.



Direkt efter biopsitagningen.

Men jag riktar blickarna framåt och startar på SM istället! Ska bli kul ändå, SM är ju alltid SM ;) Målet är såklart fortfarande att sätta VM-kvalet och komma med till EM!



Kommentarer :

#1: Anonym

Åh nej vad tråkigt :((

skriven
#2: Mia

Otroligt tråkigt att något så "banalt" får sådana konsekvenser, har aldrig hört talas om det tidigare.

skriven
#3: Liselott

Ja, det är riktigt tråkigt! Håller fullt med dig Mia, det känns så fruktansvärt onödigt på något sätt.

Det tråkiga är ju att inte ens veterinärerna vet varför detta uppkommit! Men jag hoppas att biopsierna inte visar något annat än förmodligen stafylokocker då som svabben visade. Då blir det väl lite mer antibiotika antar jag...

skriven

Kommentera inlägget här :