Betäckningsplaner.

 
Tankarna på min nästa häst finns och jag vet vad jag vill ha. Det är ett litet tag till betäckning, men jag måste börja spåna redan nu. Köpa en häst är inte aktuellt för mig, Ferrari är en egen uppfödning och jag vill göra om det igen. Helt från början. När min kära mor dessutom äger ett mycket fint och trevligt 5-årigt arabsto (även hon en egen familjeuppfödning) så är det för mig givet att hon ska vara mamma till min nästa guldklimp - och min mamma är snäll och lånar ut henne för en betäckning :) 
 
I min nästa häst vill jag ha en mer allroundinriktad individ, mest mot dressyr. Men jag vill även hoppa och prova lite fälttävlan, vidga mina vyer helt enkelt ;) Självklart kommer jag inte släppa distansritten helt, den kommer alltid att ligga varmast om hjärtat och jag kommer förmodligen starta korta sträckor med nästa häst, men den specifika distansträningen och tävling på hög nivå kommer jag lägga på is ett tag. Jag vill utveckla min ridning tillsammans med en lyhörd och känslig häst av större modell med hög ridbarhet samtidigt som jag inte vill släppa araberna helt. Och vad passar inte bättre då än att betäcka Ninni med ett fint engelskt fullblod och ta fram en angloarab? :) 
 
Tanken känns så väldigt rätt och av de få rena fullblodshingstarna som är godkända för angloaveln har jag fastnat extra mycket för en av dom. Han heter Mr Carrera 1123, född -95, är 169 cm i mankhöjd och hans typ tilltalar mig starkt! Han är efter fina Eighty Eight Keys, har spruning in över 2 miljoner på galoppbanan och är efter galopptiden omskolad till dressyrhäst med fina omdömen. I bruksprovet blev han godkänd för angloaveln och hans avelsvärdering lyder:
 
"Ädel och välproportionerlig hingst. Välansatt, något bred hals. Lång, välutvecklad manke och djup, välliggande bog. Långt, sluttande kors. Välbenad. Vägvinnande och rörlig skritt. Energisk, lätt och välbalanserad trav.
 
Hingst av tilltalande fullblodstyp, bär upp sin ryttare väl. Harmonisk i arbetet. Ren skritt, god rörlighet när han slappnar av. Lätt, energisk och välbalanserad trav, funtionell arbetstrav. Lätt galopp med väl undersatta bakben. 
 
En stor fullblodshingst av god ridhästmodell som genom många säsonger med imponerande löpmeriter bevisat sin goda hållbarhet. Han visar, efter endast en kort tids omskolning från löphäst, goda och för ridhäst avel ändamålsenliga grundgångarter. Mr Carrera xx 1123 bör kunna användas som förädlare till de flesta typer av ston för produktion för alla typer av sporthästar särskilt med inriktning på gångarter samt för fälttävlan." 
 
 
 
 
 
Bilderna är från stuteriet som äger honom. www.falbygdensstuteri.o.se
 
Han står i Falköping och jag åker nog och tittar på honom i sommar. Ninni har jag planer på att betäcka 2014 så fölis föds 2015. Ja, så går tankarna! Och jag gillar dom skarpt :) 
 
 

Kommentera inlägget här :