En Svensk Klassiker

Jag har haft en liten tanke de senaste dagarna om att börja blogga igen, nu när jag ska göra en sån galen grej som En Svensk Klassiker. Det är ett ganska trevligt tidsfördriv om kvällarna när träningen är klar. Det var min kära vän Sandra som fick in mig på dessa tokigheter förra året och inför 2015 var samtliga strartplatser till Vasaloppet (Öppet Spår), Vätternrundan, Vansbrosimningen och Lidingöloppet klara. Nu när jag är utan häst har jag dessutom tiden att lägga på detta. Jag ser riktigt mycket framemot 12 månader av galen träning. 
 
Träningen började dock inte så bra när jag skulle förbereda mig för Öppet Spår. Jag kände att jag tagit lite (snarare mycket!) vatten över huvudet med tanke på att jag inte åkt längdskidor sedan 12-13 års åldern, men jag åkte lite inlines i somras och köpte skidor i vintras. Började på skidskola i Borås och pendlade dit en massa för det var bara där det fanns snö. Jag hann inte åka mer än 10 gånger innan skidorna åkte rakt fram i skogen efter en brant backe när spåret svängde, det hela slutade med handlesfraktur och skena i 4 veckor. Detta resulterade i att jag hoppade av Öppet Spår på stört och ska nu göra om och göra rätt. Klassikern kommer strata med Vätternrundan istället och jag ska vara så förberedd det bara går inför skidloppen! Jag och Sandra tänkte starta både Engelbrektsloppen och Öppet Spår. Sandra startade Öppet Spår, men pga sjukdom kombinerat med de usla förhållandena som var i år så bröt hon. 
 
Nu lägger jag mest kraft på cyklingen eftersom det bara är 3 månader kvar tills Vättenrundan. Köpte mig en ny cykel i höstas och gillar den verkligen! Det är en Kona Rove, cykeltyp cyclocross, perfekt för mina ändamål - ta mig igenom Vätternrundan, pendling till jobbet några dagar i veckan och träning såklart! Den är lite grövre än en racer men inte fullt så grov som en hybrid. Jag trivs verkligen toppen med den och var ute på en liten sväng om 13 km i stan idag efter jobbet. Tänkte också investera i ett par rullskidor inom en snar framtid. Ville inte ha det innan då jag var lite småskraj eftersom dom inte har någon broms, men nu har jag läst på ordentlig och insett att jag verkligen behöver dom. Här ska tränas!! 
 
 
Pärlan!
 

Kommentarer :

#1: Anonym

Vad roligt, kör hårt!

skriven

Kommentera inlägget här :