Skönt men ändå tråkigt!

Idag har vi varit med Ferrari på Slöinge för en hältutredning och genomkoll inför vintern med tanke på hältan i Danmark. Mycket skönt att ha det gjort. Ferrari har aldrig blivit böjd innan och ärligt talat så var jag lite orolig innan. Många tankar snurrade i huvudet... tänk om han är jättedålig i alla ben? tänk om han behöver röntgas och det visar sig att han har massa pålagringar? tänk om han är allvarligt skadad? Tänk om dom säger att han inte kommer hålla som elithäst? Jag är ganska duktig på att måla fan på väggen, men samtidigt kände jag att "va fan - han har aldrig varit skadad och jag har tränat fram honom försiktigt, noggrant och jag har alltid varit målmedveten samt haft en plan för honom och han har tävlats långt & lugnt sedan 5 års ålder! Han borde inte vara knackig!" Det är först i år som Ferrari har fått tävla i lite högre tempo och jag siktar givetvis på att få en plats i landslagets spetsgrupp, i dagsläget befinner vi oss i landslagets utmanargrupp.

Hur som helst, det visade sig att hältan i HF är en vrickning av hovleden och nedre carpusleden (knät) som kommit av en ren olyckshändelse. Det fanns ingenting som tydde på att det var någon inflammation eller överansträngning som varit på G ett tag utan han hade helt enkelt "bara ont" i de 2 lederna pga en kraftig vrickning. Och den "lilla" vrickningen hände med största sannolikhet på slinga 1 när vi låg galopperandes på stranden i 21 tempo och Ruwacha, som låg precis framför Ferrari, gick omkull. Ferrari slog på nitarna och dök ner på Ruwacha som dessutom då fastnade med sina framben i Ferraris tyglar och martingal. Som tur var kom hon fri hyffsat fort och kunde komma upp på benen igen. Ferrari kändes jättebra hela dagen tills det tog stopp för hälta i grind 3 och så här i efterhand och med veterinärkontrollen i bagaget kan man lägga ihop 1+1. Veterinären på Slöinge var övertygad om att det var denna olyckshändelse som är orsaken till den snöpliga hältan.

Det känns ändå väldigt bra för att Ferrari var superfin i övriga ben och leder och reagerade inte på någon annan böjning! Han var helt på topp och fick beröm av veterinären! Och jag måste säga att det är trevligt att få bekräftat att man ändå gör rätt med träningen osv. det känns inte alltid så när man stretar på i sin ensamhet. Samtidigt känns det rent ut sagt förjävligt att en sån där oturlig olycka överhuvudtaget ska behöva hända, men det är hästar man håller på med och vad som helst kan alltid hända. Så nu är min lilla snutt behandlad i hovled + nedre carpus och ska stå i sjukruta drygt 10 dagar och bara gå små korta promenader, dessutom har han flera veckors vintervila framför sig. He will be back! Jag hoppas att Ruwacha inte skadade i sig allvarligt i fallet och att hon och Ferrari sätter VM-kvalet i vår istället! Nästa 16 mil är i princip spikad och det kommer bli kanoners!

Kommentarer :

#1: Mia

Skönt att det inte var värre efter den händelsen, låter otäckt tycker jag. Lycka till med Indianen!

skriven

Kommentera inlägget här :